vrijdag 12 maart 2021

winters weer

De winters hier zijn niet echt koud, als het al eens koud is dan is het maar een korte tijd. Januari was nat en koud tot half februari. Daarna hadden we een paar mooie zonnige weken en daarna werd het weer iets kouder en wisselvalliger. Toch kunnen we veel buiten werken in de tuin. Er is veel te doen in onze tuin en het bos.

 De plantenvakken die aan de voorkant liggen, hebben we vergroot en een aantal planten gedeeld en verspreid neergezet in deze vakken. Momenteel bloeien de nederlandse narcissen prima, ze staan onder de vijgenboom. 

Ik had in de kas nog een aantal stekken overgehouden, zoals tijm, munt en nog enkele vaste planten waarvan ik de naam niet meer weet. Deze ga ik eind deze maand uitplanten. Ik heb ook al groenten gezaaid in de kas en de tuinbonen staan al in de volle grond met plastic erover tegen slakkenvraat.

Die kas was bijna weggewaaid tijdens een storm, we konden hem nog net op tijd goed vastzetten met touwen en haringen. 

De elektricien is geweest om het laatste gedeelte van de oude installatie te vervangen. Gelukkig ontdekte hij dat de oude kabel naar de pigeonnier stroom "lekte". Jeroen vond het al zo raar dat we zoveel elektra verbruiken terwijl we nu maar met zijn tweeën zijn.  Nieuwe wasmachine moeten kopen omdat de oude niet meer te repareren was. In de pigeonnier nu dus nieuwe elektra, wasmachine en  alles is geaard. 

Jammer genoeg veel schade in het veld door zwijnen, deze beesten zijn echte vernielers want ze ploegen je hele grasveld om op zoek naar wormen en wortels. 

Verder is het sociale leven zeer beperkt, ik ben al blij dat ik boodschappen kan gaan doen, dan ben ik er even uit! Buurvrouw Evelyne gaat een etentje organiseren met ons en 2 engelsen die in Peyzac wonen, dan kan ze haar engels weer eens oefenen.

De volgende keer hoop ik te vertellen dat  onze kinderen zijn geweest, ik kijk ernaar uit dat ze hier komen en misschien komt zelfs mijn moeder mee! Croisons les doigts!!

De rivier de Vézère overstroomd, net zoals vorig jaar. Links naast Jeroen is de weg zeker 25 cm onder water

ons beeldhouwgroepje; er wordt flink gehakt, gevijld en geschuurd op donderdagmiddag; erg gezellig!

Het mooie dorpje Plazac op een van mijn fietstochtjes

de bonte specht heeft de zaadjes ook gevonden!

nou, vooruit, ook een foto van ons in onze werkkleding



Geen opmerkingen:

Een reactie posten